משחקים והפעלות

 בחלק זה תמצאו רעיונות למשחקים שונים המבוססים ,כמובן, על החומר הנלמד.

זכרו! תמיד אפשר להתאים את המשחק לנושא הרלוונטי הנלמד ולרמת הכיתה.



פופקורן

<נדגים על נושא הצבעים....>

בוחרים 4-5 תלמידים ללוח || כל אחד מקבל כרטיסיה מהנושא הנלמד (לדוגמא הנושא: צבעים- כל ילד מקבל כרטיסיה כחול,אדום,צהוב,חום) || המורה/תלמיד נוסף  אומר את אחד האלמנטים שעל הכרטיסיות שקיבלו התלמידים בהתחלה (לדוגמא- צבע כחול) || הילד ,שאוחז בכרטיסיה בשמה קראו, צריך לקפוץ.|| ניתן לשחק עם המהירויות / להחליף תלמידים שיקראו בשם כרטיסיה וכו.

היכן מסתתר סמיילי

< נדגים על נושא חלקי הגוף..>

בחר 9  כרטיסיות לפי הנושא הנלמד|| בגב כל כרטיסיה הדבק פרצופים - על 4 כרטיסיות הדבק פרצוף מחייך, על הכרטיסיות הנותרות פרצופים אחרים||הדבק על הלוח את הכרטיסיות כאשר  התמונות חשופות לעיני התלמידים. ||על התלמידים לנחש ולומר באנגלית מאחורי איזו כרטיסיה לדעתם מסתתר פרצוף מחייך || המטרה - לחשוף את הפרצופים המחייכים.

* ניתן לשחק כתחרות בין קבוצות (הקבוצה שחושפת כמה שיותר פרצופים מחייכים היא המנצחת)

                                                 

 סלט פירות

<נדגים על נושא ימות השבוע...>

התלמידים יושבים על כיסאות במעגל ,כאשר אחד התלמידים עומד (יש לדאוג שאין כיסאות מיותרים במעגל!) || כל תלמיד (כולל זה שעומד) מקבל שם של יום || התלמיד שעומד צריך לאמר שם של יום (ולא את היום שהוא קיבל) ||כל התלמידים, ששם היום שלהם נאמר, צריכים להחליף מקומות והתלמיד שעמד צריך למצוא מקום לשבת || תמיד יוותר תלמיד איחד עומד שיהיה עליו שוב להגיד שם של יום......

עשו כדבריי

<נדגים על נושא המשפחה....>

מחלקים את הכיתה לקבוצות || כל קבוצה מקבלת דמות מהמשפחה : אבא,אמא,אח,אחות.... || המורה נותן/ת הוראות לכל קבוצה לדוגמא:"אבא - קפוץ " מי ששיך לקבוצה זו צריך לקפוץ וכן הלאה....


משחקים והפעלות לשלל נושאים

צדקת??התקדם צעד בוחרים 4-5 תלמידים ומעמידים אותם בשורה בנקודת התחלה (לדוגמא: עומדים עם הגב ללוח). המטרה להגיע ראשון לקו הסיום. המורה מראה לכל תלמיד בתורו כרטיסיה, אם יודע מה בכרטיסיה - צועד צעד אחד קדימה, אם לא יודע נשאר במקום והתלמיד הבא ינסה לנחש .(מומלץ -לחזור על כרטיסיות/מילים שזיהינו קושי בלזכור אותן/ם). 

* בשכבות הגדולות יותר,ניתן לשחק עם מילים במקום כרטיסיות.

באיזה צד של הנהר על הרצפה שמים חבל / קו מפריד כלשהו. בכל צד מניחים 3-4 כרטיסיות.  בוחרים 3-4 נציגים ומעמידים אותם באמצע (מעל החבל) .הנציגים צריכים לקפוץ לצד בו נמצאת הכרטיסיה לה קרא/ה המורה .

בדוגמא המצורפת,כשהמורה מכריז/ה על 'O', 'H',G' צריך לקפוץ לצד בו נמצאות אותיות אלו (לצד של הלוח)

   

 

מצא את האות  אפשר לשחק כתחרות בין קבוצות - על הלוח רושמים אותיות בתפזורת (לכל קבוצת תלמידים קבוצת אותיות), המורה אומר/ת איזה אות יש למצוא בתפזורת. הראשון שמוצא , קבוצתו זוכה בנקודה.

* רצוי מאוד לרשום את סרגל האותיות בראש/בתחתית הלוח כדי שהתלמידים יוכלו להיעזר בו.


 טלפון שבור - יושבים במעגל / בטור מעבירים מילה מאחד לשני ,בלחישה ,עד התלמיד האחרון ,שצריך לחשוף איזו מילה/משפט הגיע אליו.

ניתן להעביר מילים לפי נושאים (לדוגמא:...nature,colors,numbers,clothes, school items)  או אפילו משפטים (לדוגמא : The sky is blue, It is hot today,I have a dog...). 

* אפשר לשדרג ולהכין מראש רשימת מילים/משפטים , לחשוף מילה/משפט לראשון בתור , בכך נחזק את הקריאה.

** אפשר do לשדרג ולהכין מראש רשימת מילים, לחשוף מילה לראשון בתור והוא אמור להעביר את האותיות המרכיבות את המילה, האחרון בתור ירשום את המילה שהגיעה אליו על הלוח ,לדוגמא את המילה ball יעביר כ- בי אי אל אל, /b/ /a/ /l/l

בינגו – לחיזוק / חזרה על אוצר מילים

איך משחקים? 

  1. על הלוח רושמים את המילים. (מומלץ לרשום באנגלית ולפרש בע"פ. תלוי באיזו כיתה מדובר..)
  2. מחלקים לכל תלמיד רבע דף.אותו התלמידים יחלקו ל- 9
  3. התלמידים בוחרים בעצמם את המילים -על כל ריבוע  רושמים מילה.
  4. מתחילים לשחק- אני בוחרת מילה מהרשימה – אפשר לומר את המילה באנגלית/ לומר את פירוש המילה בעיברית / אפשר לאיית...כל דרך שעולה לכם לראש.

 (אם מתאפשר לכם להכין את רשימת המילים על פתקים, לשים בשקית/קופסא, ולתת לתלמידים להגריל כל פעם מילה ,זה יהיה נפלא)

 TIC TAC TOE  - איקס עיגול

על הלוח מציירים טבלה בסיסית של  3X3 ,4X4 . מחלקים את הכיתה ל-2 . סימן לקבוצה ראשונה X ולקבוצה שניה O. כל קבוצה בתורה, בוחרת משבצת שאם תעמוד במשימה יירשם במשבצת X או O בהתאם לסימן קבוצה.המטרה להשיג שורה/עמודה/אלכסון של X או O .

אפשר לשחק במספר דרכים ולהתאים לנושאים הנלמדים , הנה כמה רעיונות...

  1. על כל ריבוע רושמים אות. כל קבוצה בתורה, בוחרת אות / משבצת. עליה לומר 1-2 מילים באות שבחרה. אפשר להגדיר קטגוריות מראש.
  2. על כל ריבוע רושמים מילה , על הקבוצה לפרש את המילה.
  3. בכל ריבוע תמונה על התלמידים לזהות .
  4. בוחרים קטגוריה .בכל משבצת רשום מספר, על התלמידים לנחש איזו מילה מסתתרת מאחורי כל מספר.

 ניתן להרחיב את המשחק ולתת ניקוד לפי משימות, לדוגמא , אם משחקים לפי רעיון 1  – אפשר לתת משימה לשתי הקבוצות לכתוב משפטים מהמילים שנאמרו וכו'.

 האיש והכריש / איש תלוי – חיזוק נושא האותיות / לימוד מילים חדשות.

(*המשחק מוכר בשם האיש התלוי , אך מומלץ להמנע מלצייר איש תלוי) על הלוח נצייר ים ובתוכו כריש ,מעליו מרחף להנאתו איש עם מצנח, המיתרים של המצנח הם אלה שנמחק במידה ונאמרו אותיות שאין במילה.

 

אפשרות 1 - מילים לפי קטגוריות: מחליטים על קטגוריה. משרטטים קווים  עבור מילה כלשהי.לדוגמא: קטגוריה Animals והמילה שבחרתי היא bear (לא מגלים לתלמידים איזו מילה בחרתי, זו המילה שעליהם לנחש) ארשום על הלוח _ _ _ _. התלמידים אומרים אותיות . אות שנמצאת במילה שנבחרה,נרשום במקום המתאים. אות שלא נמצאת במילה שנבחרה נרשום בתוך המצנח ונמחק מיתר אחד מהמצנח.

אפשרות 2 – לחפש משפט. לדוגמא: בחזרה מחופשה נסמן על הלוח

  _ _ _ _ _ _ _   _ _ _   _ _ _ _   _ _ _ _  _ _ _ _ _ _ _ 

עבור המשפט:Welcome back from the vacation

או לפני ראש השנה I wish you a happy new year

או כל  משפט/ברכה שקשור בחג/אירוע/יום מיוחד.

- נמליץ לתלמידים להתחיל באותיות ניקוד (vowels: a,e,I,o,u).

  פנטומימה

ישנן דרכים רבות לשחק במשחק הפנטומימה , ניתן לשחק כתחרות בין קבוצות או לא קריצההנה מספר רעיונות...

* מכינים מראש רשימת מילים עליה רוצים "לעבוד".אפשר לחלק לפי 'פעלים' 'עצמים' וכו.  רצוי לרשום באופן ברור כל מילה על פתק.

תלמיד שנבחר מקבל מילה אחת .עליו להציג ללא מילים את המילה. התלמיד שניחש נכון יצטרך להציג כעת.... 

- אם עדיין לא קוראים ניתן להשתמש בכריסיות שלנו. 

- כמובן שניתן לשחק גם כתחרות בין קבוצות.

* מתאים לחיזוק נושא מבנה משפט : מכינים מראש משפטים על דפים. התלמיד המציג מקבל משפט .על המציג להגדיר לקבוצה מראש בכמה מילים מדובר. עליו להציג בפנטומימה את המשפט (או כמשפט שלם או מילה מילה לפי ראות עניו.)

- נחלק לכל קבוצה דף טיוטא לרשום או נזמין נציג ללוח שינסה לנחש מהו המשפט . כמובן יש להקפיד על משפט תקין.

 נחש את המילה 

משחק בין קבוצות קליל ומשעשעצוחק

  1. נחלק את הכיתה ל 2-3 קבוצות.בכל פעם קבוצה אחת משחקת. כל קבוצה משחקת מספר דקות.
  2.  קבוצה ראשונה "עולה לשחק"...תלמיד אחד  עומד עם הגב ללוח וכל שאר חברי הקבוצה עומדים מולו בטור ,כשלושה ארבעה צעדים ממנו.
  3.  נרשום מילה על הלוח, התלמיד הראשון בתור אמור להעביר בפנטומימה את המילה לתלמיד שעם הגב ללוח. ברגע שהתלמיד ניחש נכון את המילה מתחלפים – זה שעמד עם הגב ללוח עובר לסוף התור, הראשון (שהעביר בפנטומימה ) -עומד עם הגב ללוח וחוזר חלילה עד שהזמן לקבוצה נגמר...מחליפים בין הקבוצות.

מי מכיר את השיר

לאחר שלימדנו מספר שירים, אפשר לערוך תחרות בין קבוצות - נחלק את הכיתה לקבוצות, המורה תתחיל/יתחיל שורה משיר...הקבוצה הראשונה שיודעת להמשיך את השיר זוכה בנקודה.

ניתן לאמר את השורה בעברית ומי שיודע לזהות באיזה שיר מדובר וכמובן ישיר את השיר הנכון...יזכה בנקודה.

מי יודע מה הפירוש

תחרות בין קבוצות...כל פעם נציג מקבוצה אומר מילה / משפט, חברי הקבוצה השניה צריכים לנחש את פירוש המילה. אם עדיין אין אוצר מילים גדול / ששליפת מילים עדיין לא זורם...אפשר שהמורה יאמר מילה /משפט ,והקבוצה שיודעת את הפירוש זוכה בנקודה.

Uprise בניית אתרים Uprise - בניית אתר תדמית וחנות וירטואלית באינטרנט